الرأى الحر

إنت فين؟

 بقلم/ المدرّب رفيق يسّي 

كما سألتكم قبل ذلك .. إنت إيه؟ إنت مين؟ إنت ليه؟ وإنت إزاي كده؟ في مقالي هذا أسأل كل واحد … إنت فين؟ إنت فين من شغلك؟ إنت فين من دراستك؟ إنت فين من مستقبلك وتقدمك؟ إنت فين من زمايلك الذين نجحوا في حياتهم؟ هل فكرت أن تأخذ كورسات لغات و كمبيوتر ؟ إنت فين من تطوير ذاتك ؟ هل تحدثت مع من تميزوا لتتعرف كيف تتفوق في دراساتك أو عملك و تغير من ترتيبك الأخير إلي الأول أو من العشرة الأوائل ؟ إنت فين من أساتذتك الذين وصلوا لمستوًى عالٍ في البطولات الدولية … طيب بعد الأسئلة، أسألكم بطريقة ثانية .. عاوز توصل بنفسك إلى أين؟

هل حد فيكم حابب يكون زي مثلاً دكتورة إيناس عبد الدايم رئيسة الأوبرا المصرية إحدى الشخصيات التي ترشحت كشخصية العام 2016 … أو دكتور جابر نصار رئيس جامعة القاهرة جعل جامعة القاهرة إحدى جامعات العالم المتقدمة .. أقولكم على شخصية، شخصية مختلفة.

و فعلاً كما قال الفنان القدير محمد صبحي عنهم ذوي القدرات الفائقة .. التي قالت على ” الإعاقة طاقة ” لاعبة الكارتية على كرسي متحرك ” إيمان مراد ” التي حصلت أيضاً على بطولات جديدة عام 2016 .. شخصية ضمن من ترشحوا لعام 2016 هو الدكتور جمال شيحة صاحب مشروع قرى خالية من فيرس c  الكبد الوبائي .. و غيرهم كتير في عام 2017 ممن تميزوا في مجالات متعددة سواء في الرياضة أو الفن أو العلم أو الصحافة كلها نماذج مشرفة لبلدنا مصر و أيضاً لأصحاب التميز لذاتهم .

كل واحد فيكم بعد قراءته للمقال، هل هيقدر يحدد بطريقة صحيحة هو فين؟ هل تقدر إنك تقول لنفسك خطوتك القادمة؟ و لو سألتك… إنت فين؟ الإجابة داخلك صحيحة لا تحتاج إلاّ مجهود و تحديد و إرادة قوية لمواجهة التحديات أتمني أني أساعدكم لتصلوا لأهدافكم، وأنتم على الطريق الصحيح الذي تفضلونه … انتظروني في المقال السادس والأخير من سلسلة إنت؟ .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الوسوم

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً

إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock